Dr.G Clinic » Din läkare inom estetisk- och klinisk medicin

Rosacea

acne-rosacea-beauty-salons-perth

Rosacea

Rosacea är en kronisk hudsjukdom som utvecklas gradvis ju äldre du blir. Vanligast är att rosacean bryter ut vid 30-40 års ålder och i undantagsfall i tonåren. Ca 10 % av den vuxna befolkningen drabbas av rosacea. Det är oftast ärftligt. Mestadels kvinnor men även män drabbas av rosacea, de utvecklar oftast allvarligare former av rosacea. Rosacea beskrivs som en flushliknande rodnad i ansiktet och det kan även uppstå bölder och kvisslor i huden. Huden känns hettande och ömmande. Rosacea blossar vanligtvis upp på näsan och kinderna men kan även spridas till pannan och hakan. Man ser rodnad och även ytliga kärl på områdena.

Det första stadiet på rosacea börjar med hettande och flushande på de områdena. Beskrivs ofta som ett fjärilsmönster, där man har lättare att reagera på. Låter man det fortgå utan behandling kan situationen bli förvärrat och man får då förutom ordentlig svullen hud med mycket synliga kärl även en förändring i vävnaden som gör att talgkörtlarna blir förstorade och en s.k. klumpnäsa (rhinophyma) utvecklas. Man vet inte riktigt varför vissa får rosacea, det man vet är att rosacea beror på en inflammation som startar i huden, varför exakt vet man inte, man tror att mekanismer som styr blodkärlens funktion i ansiktshuden på något sätt startar inflammationen. Det som man sett att det händer i huden är att det blir en abnormt ökad kärlaktivitet där kärlen blir mer konstant vidgade, detta resulterar i att vita blodkroppar sipprar ut i vävnaden och börjar spruta ut histamin, då de tror att något behöver läkas, vilket gör att en inflammation startar i huden.

Triggerfaktorer kan vara starkt kryddad mat, heta drycker, sol, värme, kyla, irriterande kemikalier / tilltäppande krämer, alkohol och stress, hormonella förändringar.

Rosacea är en kronisk inflammatorisk hudsjukdom som kan försvåras om du inte söker hjälp i tid.

• augusti 24, 2017 - 10:33 f m

Miguel - How long have you lived here? buying clomid online reviews
    On Monday, the Society of Professional Engineering Employeesin Aerospace (SPEEA) union sent a letter to Spirit’s boardexpressing concern that outsourcing and layoffs were hurtingwork quality and productivity. The letter said union contractprovisions were being reinterpreted in ways not explained.Din kommentar godkänns snartReplyCancel

Your email is never published or shared. Required fields are marked *