Dr.G Clinic » Din läkare inom estetisk- och klinisk medicin

Restylane-Acne-Scars

Ärrkorrigering

Acneärr

Man delar in acneärr i två kategorier: hypertrofiska ärr som ger en omvänd gropighet, en förhöjning i huden till följd av för mycket (överskott) av vävnad och atrofiska ärr som ger en gropar på grund av förlorad vävnad i ansiktet.

Efter acne är det också vanligt att det uppstår inflammatoriska processer. Det har visar sig som ett rött märke på huden. Märket är inget ärr i sig, utan en inflammerad bit av huden som kan ta flera månader att läka, ibland upp till 6 månader.

Om då en ny inflammation uppstår på samma område så kommer huden inte kunna läka detta och huden/vävnaden tar skada.

Detta leder till avsaknad av vävnad vilket leder till ett atrofiskt ärr. Visa gånger har man också en blandning av ärrtyperna efter att man haft acne. Större inflammation och bölder leder till större risk för acneärr. Med en mycket tunn nål (spruta) injicerar man små droppar HA-filler under själva ärrvävnaden för att lyfta upp hud som blivit till en grop. Har fördjupningarna/groparna även något som kallas ett bindvävsstråk, en bit vävnad som håller fast huden, så lossar man indragningarna. Förut så har man alltid åtgärdat gropar (fördjupningar i huden) genom att man med en skalpell skär av bindvävsstråken, tack vare Restylane och andra typer av Hylauronsyror behöver man inte längre operera bort fördjupade acneärr.

En kur brukar oftast innebära tre eller fyra injiceringar som sker vid separata tillfällen. Behandlingar sker med ca fyra-fem veckors mellanrum. Man ser ofta en viss förbättring redan från första behandlingen och vetenskapliga studier säger att trestegsbehandlingen så har huden både bättre fuktbalans och struktur, men också elasticitet.

Det brukar variera mellan ett halvår och åtta månader innan man gör ny trestegskur för påfyllning. Efter den första påfyllningen så förlängs tiden ytterligare till man kan göra nästa kur för påfyllning.

Finns det några risker med behandlingen?

Alla typer av behandlingar som innefattar Restylane har väldigt låg risk, eftersom ämnet som är Restylane redan finns naturligt i kroppen så är det väldigt sällsynt med dramatiska reaktioner.

Pris: Från 2400:-

Priset varierar utifrån ärrbildningens omfattning och är individuell. Boka konsultation så skräddarsyr vi behandling efter dina behov.

Your email is never published or shared. Required fields are marked *